Great Ocean Roadtrip - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lisa Baart - WaarBenJij.nu Great Ocean Roadtrip - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lisa Baart - WaarBenJij.nu

Great Ocean Roadtrip

Door: Lisa Baart

Blijf op de hoogte en volg Lisa

03 Maart 2011 | Australië, Melbourne

De eerste verwijtende waar-blijft-je-volgende-blog berichtjes begonnen binnen te stromen. Punt is dat zo'n blog schrijven lastiger is dan je denkt. Je weet niet wie er allemaal meelezen en de juiste indruk overbrengen op de juiste persoon is daardoor nog een heel gepriegel. De kunst is om over te brengen hoe leuk ik het hier heb zonder teveel bier (hoi oma!), teveel leuke Ozzies (hoi Rick!) of te weinig studiegerelateerde zaken (hoi pap en mam!) te vermelden.

Goed, ik ga m'n best doen. De gehele afgelopen week stond in het teken van de universiteits Orientation. De universiteit deed er nogal belangrijk over maar het bleek niet veel meer voor te stellen dan een paar informatiemarkten. Ik heb de week dan ook voornamelijk doorgebracht met het verzamelen van zoveel mogelijk gratis pennen, snoepjes en andere rotzooi. Ook was er de mogelijkheid je aan te melden voor de zogenaamde 'Uniclubs'. Daarvan hebben ze er hier een paar honderd en je hebt ze in alle soorten en maten. Er zijn clubs die je leren duiken, surfen, skieen, clubs waarmee je kunt Mahjongen, koken, filosoferen, god ontmoeten, clubs voor Fransen, Joden, Nerds, clubs die chocola eten, heel veel bier drinken of juist alleen maar Barbequen. Voor elk wat wils. Ik heb me na lang wikken en wegen aangemeld voor de surfclub en de mountaineering (een outdoor adventure club). Alle leuke onderwerpen ten spijt, lid zijn van een club draait vooral om pubcrawls en gratis barbeques (hier Barbies geheten). Een uni club mag officieel geen pubcrawl organiseren (want: groepsdruk en alcohol) dus heet een pubcrawl hier 'guiding tour of socially usefull buildings' Ze zijn erg origineel die Aussies. De barbeques vallen tot nu toe een beetje tegen. Ik zag australische barbies altijd voor me als een groots gebeuren met enorme stukken vlees (kangaroo vlees natuurlijk) maar tot nu toe zijn het voornamelijk aangebrande worstjes op een sneetje witbrood. Ik denk dat het ligt aan de psychologie afdeling want de lunches van andere faculteiten zijn een stuk luxer. Er is bij zo'n lunch niemand die vraagt of je eigenlijk wel commerce/business/agriculture studeert dus als het je lukt een commerce/business/agriculture gezicht te trekken heb je altijd gratis middageten :)

De University of Melbourne staat vrij hoog aangeschreven op de wereldranglijst en pretendeert ook de beste universiteit van Australie te zijn maar helaas blijkt het hier net zo'n administratieve rompslomp als op de UvA. De allereerste week was dus ook vooral nuttig voor het regelen van alle dingen die eigenlijk al geregeld hadden moeten zijn. De UvA deed ook een beetje moeilijk over vakken die al dan niet relevant zouden zijn voor mijn educatie maar vandaag ben ik eindelijk enrolled in alle vakken die ik wilde. De Melbourne Uni heeft een heel handig concept bedacht dat je de eerst week vakken uit mag proberen. Helaas bestond de inhoud van mijn college's tot nu toe voornamelijk uit 'je mag niet eten tijdens de les' en 'kom op tijd'. Ik blijf het knap vinden hoe docenten daar 50 minuten mee weten te vullen. Ik moet er dus maar vanuit gaan dat alle gekozen vakken interessant zijn maar ik heb daar alle vertrouwen in. Mijn vakken zijn:

- Gender, Bodies, Borders uit Genderstudies
- Asian en Comparative Philosophy: een filosofievak gegeven door een Snape look-a-like over Budhisme, Taoisme en Hindoisme
- Music Psychology: een vak over de psychologie achter muziek
- The Unconscious Mind: mijn enige psychologie vak over het onbewuste en onderbewuste

Naast al het studierelevant gedoe blijkt dat studeren in Australie vooral bestaat uit een hoop feestjes en tripjes. Morgen vertrek ik voor een weekend op een surftrip, eind maart ga ik op een outdoor adventure trip en afgelopen weekend ben ik met vier andere meiden naar de Great Ocean Road geweest. We hadden onze eigen auto (Jack) gehuurd en Anna en Paulina (die slechts negen keer was gezakt voor haar rijbewijs) hebben ons twee dagen lang rond gereden. Wonder boven wonder hebben we het overleefd :) De avond ervoor waren mijn Birckenstocks gestolen (Hoe? Ja geen idee)en aangezien er Australie blijkbaar geen vrouwen zijn metmaat 42 heb ik de Great Ocean Road stijlvol op hoge hakken verslagen.De Great Ocean Road is een soort Route 66: een hele lange weg langs allerlei bezienswaardigheden. Ons doel was voornamelijk dieren spotten in het wild (wat natuurlijk veel leuker is dan in zo'n suffe dierentuin). We hebben een groep kangeroos gezien op een golfbaan (wat ze daar deden weet ik ook niet) en een koala in een boom (weliswaar op honderd meter afstand, maar toch). Complimenten voor de goede ogen van Marte.

Mijn lieve kleine fietsje is inmiddels ook gestolen. Het lijkt hier potverdorie Amsterdam wel! Gelukkig woon ik op loopafstand van de Universiteit. Ik woon nog steeds in het drukke Fitzroy huis. Natuurlijk zijn drie snurkende kamergenoten niet echt het toppunt van luxe maar vergeleken met de verhalen van andere exchange students valt het nog reuze mee. Zo ken ik mensen die samen wonen met orthodoxe moslim (geen alcohol, vlees of vrouwen in huis!), met bed bugs (iew!) of met een OCD clean freak die afwas altijd overdoet en niet van 'dirty girls' houdt. Dan zijn snurkende huisgenoten nog best te pruimen!

x

  • 03 Maart 2011 - 07:42

    Abi:

    Lief vriendinnetje! Wat een heerlijk verhaal weer zo in de ochtend! Wat een geweldige verhalen en wat heerlijk dat je ook zo veel tours kunt maken om ook wat meer van het land te zien! Zou willen dat ik even bij je kon zijn om te zien waar je bent! Enjoy!
    Kusje

  • 03 Maart 2011 - 08:06

    Annet:

    Fijn verhaal! Wat zonde van je mooie fiets! ga je nu een neiuwe kopen? Klinkt goed, die vakken. ben benieuwd of het wat is. Succes met je surfen! ik kan niet wachten om weer een plankje te huren :) heb je de Timtams al op Ozzie style geprobeerd? met koffie/thee/warme melk en dat erdoor drinken? Nou, keep us updated! groetjes vanuit een zonnige East Coast!

  • 04 Maart 2011 - 15:13

    Judith:

    Hey lisa, leuk om weer n berichtje te lezen! geniet van je reisjes en de BBQs de eerste tijd, voordat die vakken echt beginnen! ik ben ondertussen weer terug in NL, wel jammer en echt balen maar wel ontzettend leuk iedereen weer te zien in amsterdam :) Geniet ervan! x

  • 06 Maart 2011 - 21:45

    Bertie:

    ha Troel,
    ik dacht dat ik al gereageerd had. Nieuwsgierig als ik ben, ging ik nog even kijken wie zoal nog meer iets voor je geschreven had en nu zie ik mijn eigen reactie niet meer. Nou ja... je zult wel denken dat we het erg druk hebben. En dat is ook zo! Toch schrijf ik nog maar even, het lijkt me ook zo sneu als er bijna geen respons komt. Moeten we nog een paar nieuwe Birkenstocks sturen?
    Oma had jouw blog ook al gelezen en was verguld dat ze genoemd werd.
    veel liefs van hier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 20 Juni 2010
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 25651

Voorgaande reizen:

14 November 2015 - 25 December 2015

Peru & Bolivia

01 April 2013 - 15 Augustus 2013

Vancouver + westcoast USA

27 December 2011 - 18 Januari 2012

Indonesie

04 Februari 2011 - 31 Juli 2011

Melbourne Adventure

24 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Thailand Trip

Landen bezocht: